Aureliusz Łuczak
Administracja państwowa
Dołączył: 20 Maj 2009
Posty: 1355
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Łódź
|
Wysłany:
Wto 18:40, 16 Cze 2009 |
|
KPRE/K
Konstytucja Rzeczypospolitej Eskwilińskiej
My, Eskwilińczycy, świadomi czekających nas trudności w budowie własnego państwa, aby zabezpieczyć jego byt i pewną przyszłość oraz pokój i sprawiedliwość na naszym terytorium, ustanawiamy niniejszą Konstytucję. Podstawą jej stosowania są dobra wola i zdrowy rozsądek.
Rozdział I
RZECZPOSPOLITA
Artykuł 1.
Eskwilinia, państwo wirtualne, jest rzeczą pospolitą tj. dobrem wspólnym wszystkich obywateli.
Artykuł 2.
Rzeczpospolita Eskwilińska jest demokratycznym państwem prawa urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości.
Artykuł 3.
W Rzeczypospolitej Eskwilińskiej władza należy do Narodu.
Artykuł 4.
W Rzeczypospolitej Eskwilińskiej obowiązuje trójpodział władzy. Władzę ustawodawczą sprawuje 5-osobowa Rada Narodowa, władzę wykonawczą Prezydent i Rada Rządowa, sądowniczą - niezawisłe sądy.
Artykuł 5.
1. Herby Rzeczypospolitej Eskwilińskiej:
1) Herb mały: w polu błękitnym u głowicy trzy gwiazdy srebrne w pas, pod którymi orzeł złoty, trzymający w łapach dwie takież laski: marszałkowską i prezydencką.
2) Herb wielki: Tarcza herbu małego, trzymana przez dwa lwy wspięte, złote. Pod spodem wstęga z mottem:
,,Esto perpetua!" i ,,Niech trwa wiecznie!"
2. Flaga Rzeczypospolitej Eskwilińskiej to: trzy pasy poziome o proporcjach 2:1:2, biały, złoty i zielony. Na pasie białym herb mały.
3. Hymnem Rzeczypospolitej Eskwilińskiej jest Le Nozze di Figaro Wolfganga Amadeusza Mozarta.
4. Wierszem narodowym Rzeczypospolitej jest ,,Marsz Eskwilinii".
Artykuł 6.
Stolicą Rzeczypospolitej Eskwilińskiej jest Eskwilingrad.
Artykuł 7.
Walutą Rzeczypospolitej Eskwilińskiej jest auro dzielące się na sto centów.
Artykuł 8.
Językami urzędowymi w Rzeczypospolitej Eskwlilinskiej są język polski i łaciński.
Rozdział II
WOLNOŚCI, PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁOWIEKA I OBYWATELA
Artykuł 9.
Rzeczpospolita Eskwilińska jest na swoim terytorium najwyższym gwarantem praw niezbywalnych: prawa do życia, opieki zdrowotnej i socjalnej, nauki, własności, pracy, wolności słowa, sumienia oraz wyznania, działalności politycznej, społecznej oraz gospodarczej.
Artykuł 10.
Wszyscy obywatele Rzeczypospolitej Eskwilińskiej są równi we wszystkich dziedzinach życia.
Artykuł 11.
Każdy obywatel eskwiliński ma obowiązek: być wiernym Rzeczypospolitej Eskwilińskiej, dbać o dobro wspólne, przestrzegać prawa Rzeczypospolitej Eskwilińskiej, ponosić ciężary świadczeń publicznych, w tym podatków.
Artykuł 12.
Każdy kogo prawa lub wolności zostały naruszone ma prawo zwrócenia się ze skargą do Sądu Krajowego, a w określonych przypadkach do Sądu Najwyższego.
Artykuł 13.
Zakazane jest istnienie partii politycznych i innych organizacji odwołujących się w swoich programach do totalitarnych metod i praktyk działania nazizmu, faszyzmu i komunizmu, a także tych, których program lub działalność zakłada lub dopuszcza nienawiść rasową i narodowościową, stosowanie przemocy w celu zdobycia władzy lub wpływu na politykę państwa albo przewiduje utajnienie struktur lub członkostwa.
Artykuł 14.
Sędzia, prokurator, Generalny Inspektor Kontroli Państwowej, Prezes Narodowego Banku Eskwilińskiego, Krajowy Komisarz Wyborczy, żołnierz i funkcjonariusz służb państwowych nie mogą należeć do partii politycznych.
Rozdział III
ŹRÓDŁA PRAWA
Artykuł 15.
1.Źródłami powszechnie obowiązującego w Rzeczypospolitej Eskwilińskiej prawa są: Konstytucja, ustawy (w tym kodeksy), dekrety prezydenckie, ratyfikowane umowy międzynarodowe i rozporządzenia.
2. Władze samorządowe mogą wydawać na swoim terytorium akty prawa miejscowego, podrzędne jednak wobec prawa centralnego.
3. Rozporządzenia mogą być wydawane tylko na podstawie ustawy i tylko w celu jej wykonania. Zarządzenia i uchwały mogą być wydawane przez uprawnione organy, ale mają one charakter jedynie wewnętrzny i dotyczą wyłącznie jednostek podległych organowi wydającemu te akty.
4.. Warunkiem wejścia w życie wszystkich powyższych dokumentów jest ich publiczne ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej Eskwilińskiej.
Rozdział IV
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ ESKWILIŃSKIEJ
Artykuł 16.
1. Prezydent Rzeczypospolitej jest najwyższym reprezentantem Państwa, gwarantem ciągłości władzy państwowej.
2. Prezydent Rzeczypospolitej czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji, stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium.
3. Prezydent Rzeczypospolitej realizuje jej politykę zagraniczną, do czego przybiera sobie Ministra Spraw Zagranicznych, którego powołuje w skład Rady Rządowej.
4. Prezydent Rzeczypospolitej jest najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Eskwilińskiej. W czasie pokoju Prezydent sprawuje to zwierzchnictwo za pośrednictwem właściwego ministra.
Artykuł 17.
1. Prezydent Rzeczypospolitej Eskwilińskiej wybierany jest przez Naród w wyborach powszechnych, równych i bezpośrednich.
2. Prezydent Rzeczypospolitej wybierany jest na sześciomiesięczną kadencję i może być ponownie wybrany dowolną ilość razy.
3. Bierne i czynne prawo wyborcze w wyborach na Prezydenta Rzeczypospolitej przysługuje wszystkim obywatelom Rzeczypospolitej.
4. Na Prezydenta Rzeczypospolitej zostaje wybrany kandydat, który otrzymał przynajmniej połowę ważnych głosów. Jeśli żaden z kandydatów nie otrzyma wymaganej większości, w terminie 7 dni przeprowadza się ponowne głosowanie, w którym uczestniczą dwaj kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą ilość ważnych głosów w pierwszym głosowaniu.
Artykuł 18.
1. Kadencja Prezydenta Rzeczypospolitej rozpoczyna się w dniu objęcia przez niego urzędu.
2. Wybory Prezydenta Rzeczypospolitej zarządza Przewodniczący Rady Narodowej wyznaczając je na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem kadencji urzędującego Prezydenta Rzeczypospolitej.
3. Ważność wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej stwierdza Sąd Najwyższy.
Artykuł 19.
Prezydent Rzeczypospolitej obejmuje urząd po złożeniu wobec Rady
Narodowej następującego ślubowania: ”Ja … uroczyście ślubuję, w odpowiedzialności przed Narodem, historią i własnym sumieniem, służyć ze wszystkich sił dobru i interesowi państwa oraz przestrzegać w swym postępowaniu jego Konstytucji i praw”. Ślubowanie można uzupełnić słowami: ,,Tak mi dopomóż Bóg!".
Artykuł 20.
1. Prezydent Rzeczypospolitej za naruszenie Konstytucji, ustawy lub za popełnienie przestępstwa może być pociągnięty do odpowiedzialności przed Sądem Najwyższym.
2. Postawienie Prezydenta Rzeczypospolitej w stan oskarżenia może nastąpić uchwałą Rady narodowej podjęta większością 4/5 głosów na wniosek co najmniej 2 posłów.
Artykuł 21. (ZMIENIONY p: KPRE/K/ZM.1)
W razie:
- śmierci Prezydenta Rzeczypospolitej,
- zrzeczenia się urzędu przez prezydenta Rzeczypospolitej,
- stwierdzenia nieważności wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej,
- uznania przez Radę Narodową niezdolności Prezydenta Rzeczypospolitej do pełnienia urzędu, uchwałą podjętą większością 4/5 głosów,
- orzeczenia pozbawiającego Prezydenta Rzeczypospolitej urzędu, wydanego przez Sąd Najwyższy,
obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej przejmuje Przewodniczący Rady Narodowej, który zarządza on wybory Prezydenta Rzeczypospolitej, wyznaczając ja najpóźniej na 14 dzień po wystąpieniu którejś z powyższych przeszkód.
Artykuł 22.
Jeśli Prezydent Rzeczypospolitej nie może przejściowo sprawowac swego urzędu, czasowo, do momentu zaniku przeszkody, obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej przejmuje Przewodniczący Rady Narodowej.
Artykuł 23.
Prezydent Rzeczypospolitej nie może pełnić żadnej innej funkcji ani sprawowac żadnego innego urzędu.
Artykuł 24.
1. Prezydent Rzeczypospolitej może wydawać dekrety z mocą ustawy.
2. Jeśli dekrety Prezydenta Rzeczypospolitej wkraczają w kompetencje innych organów Państwa to dla swej ważności wymagają kontrasygnaty ze strony Przewodniczącego Rady Rządowej.
3. Rozporządzenia, zarządzenia i postanowienia Prezydenta Rzeczypospolitej mogą dotyczyć tylko jego kompetencji.
Artykuł 25.
W sprawach szczególnej wagi Prezydent Rzeczypospolitej może zwołać Radę Państwa, w której skład wchodzą Przewodniczący Rady Narodowej, Przewodniczący Rady Rządowej i Prezydent, jako przewodniczący Rady Państwa.
Artykuł 26.
Kompetencje, prawa i obowiązki Prezydenta Rzeczypospolitej:
1) decydowanie o stanie wojny i zawieranie pokoju,
2) ratyfikowanie umów międzynarodowych po zawiadomieniu o tym Rady Narodowej,
3) mianowanie ambasadorów i przyjmowanie ambasadorów innych państw,
4) zwoływanie pierwszego posiedzenia nowo wybranej Rady Narodowej,
5) skracanie kadencji Rady Narodowej,
6) inicjatywa ustawodawcza,
7) zarządzenie referendum krajowego,
8) podpisywanie lub nie podpisywanie ustaw i ich ogłaszanie,
9) zwracanie się z orędziem do Narodu lub Rady Narodowej,
10) składanie wniosku do Sądu Najwyższego o sprawdzenie zgodności ustawy z Konstytucją,
11) wnioskowanie do Państwowej Izby Kontrolnej o przeprowadzenie kontroli,
12) powoływania w skład Rady Rządowej Ministra Spraw Zagranicznych
13) powoływanie Przewodniczącego Rady Rządowej,
14) przyjmowanie dymisji Rady Rządowej,
15) wnioskowanie do Rady Narodowej o pociągniecie do odpowiedzialności przed Sądem Najwyższym Przewodniczącego Rady Rządowej,
16) odwoływanie Przewodniczącego Rady Rządowej, któremu Rada narodowa wyraziła wotum nieufności,
17) przewodniczenie zwoływanym przez siebie posiedzeniom Rady Rządowej i Rady Narodowej,
18) nadawanie orderów i odznaczeń,
19) nadawanie obywatelstwa Rzeczypospolitej Eskwilińskiej i wyrażanie zgody na jego zrzeczenie się,
20) powoływanie sędziów,
21) nadawanie określonych stopni wojskowych na wniosek ministra właściwego
22) mianowanie dowódcówSił Zbrojnych
23) nadawanie tytułu profesora ,
24) stosowanie prawa łaski,
25) powoływanie Generalnego Inspektora Kontroli Państwowej i Krajowego Komisarza Wyborczego,
26) powoływanie Prezesa: Sądu Najwyższego, Sądu Krajowego, Narodowego Banku Eskwilińskiego,
27) powoływanie Szefa: Sztabu Generalnego, Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej,
28) powoływanie Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej na czas wojny,
29) nadawanie statutu Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej,
30) zrzeczenie się urzędu Prezydenta Rzeczypospolitej.
Rozdział V
RADA NARODOWA
Artykuł 27.
1. Rada Narodowa składa się z 5 posłów wybieranych w wyborach powszechnych, równych i bezpośrednich na czteromiesięczną kadencję, która trwa od dnia pierwszego posiedzenia.
2. Bierne i czynne prawo wyborcze w wyborach do Rady Narodowej przysługuje wszystkim obywatelom Rzeczypospolitej.
3. Do rady Narodowej wchodzi 5 kandydatów, którzy uzyskają kolejno najwyższą liczbę głosów.
Artykuł 28.
1. Wybory do Rady Narodowej zarządza Prezydent Rzeczypospolitej wyznaczając je na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 30 dni przed upływem kadencji Rady Narodowej.
2. Rada Narodowa może skrócić swoją kadencję uchwałą podjętą większością 3/5 głosów. (ZMIENIONY p: KPRE/K/ZM.1)
3. Prezydent Rzeczypospolitej, po konsultacji z Przewodniczącym Rady Narodowej może zarządzić skrócenie kadencji Rady Narodowej i zarządzić wybory wyznaczając je na dzień wolny od pracy, przypadający w ciągu 14 dni od zarządzenia skrócenia kadencji Rady Narodowej.
4.Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje pierwsze posiedzenie nowo wybranej Rady Narodowej w ciągu 3 dni od wyborów.
Artykuł 29.
1. Mandatu posła nie można łączyć z funkcją Prezesa Narodowego Banku Eskwilińskiego, Generalnego Inspektora Kontroli Państwowej, Krajowego Komisarza Wyborczego, ambasadora oraz zatrudnieniem w administracji państwowej.
2. Mandatu posła nie może sprawować sędzia, prokurator, żołnierz czynnej służby, funkcjonariusz służb państwowych.
Artykuł 30.
1. Posłowie są przedstawicielami Narodu, ale nie wiążą ich instrukcje wyborców.
2. Przed rozpoczęciem sprawowania mandatu posłowie składają przed Rada Narodową następujące ślubowanie: ”Ja … uroczyście ślubuję, w odpowiedzialności przed Narodem, historią i własnym sumieniem, służyć ze wszystkich sił dobru i interesowi państwa oraz przestrzegać w swym postępowaniu jego Konstytucji i praw”. Ślubowanie można uzupełnić słowami: ,,Tak mi dopomóż Bóg!".
3. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.
Artykuł 31.
Rada Narodowa wyznacza ogólne kierunki polityki wewnętrznej i zagranicznej Rzeczypospolitej.
Artykuł 32.
1. Rada Narodowa obraduje na jawnych posiedzeniach.
2. Pierwsze posiedzenie Rady Narodowej Prezydent Rzeczypospolitej zwołuje na dzień przypadający w ciągu 7 dni od dnia wyborów.
3. Ze swego grona Rada Narodowa wybiera Przewodniczącego Rady Narodowej.
4. Organizacja pracy Rady Narodowej jest określona regulaminem rady Narodowej, który jest przez nią uchwalony większością co najmniej 3/5 głosów. (ZMIENIONY p: KPRE/K/ZM.1)
Artykuł 33.
Przewodniczący Rady Rządowej ma obowiązek udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania posłów w ciągu 7 dni, a na zapytania w sprawach bieżących – na każdym posiedzeniu Rady Narodowej.
Artykuł 34.
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje posłom, Prezydentowi Rzeczypospolitej, Radzie Rządowej i grupie co najmniej 3 obywateli.
Artykuł 35.
1. Sejm rozpatruje ustawy podczas debaty, w której trakcie mogą być zadawane pytania do wnioskodawcy, wnoszone poprawki przez wnioskodawcę, Radę Rządową i posłów, a także ustawa może być wycofana przez wnioskodawcę.
2. Debata nie może trwać dłużej niż 96 godzin od momentu złożenia wniosku.
3. Rada Narodowa uchwala ustawy większością 3/5 głosów, chyba że Konstytucja stanowi inaczej. Ten tryb dotyczy także uchwał. (ZMIENIONY p: KPRE/K/ZM.1)
Artykuł 36.
1. Po uchwaleniu ustawy przez Radę Narodową Przewodniczący Rady Narodowej przedstawia ją do podpisu Prezydentowi Rzeczypospolitej.
2. Prezydent Rzeczypospolitej postępuje z przedstawiona mu ustawą następująco:
1) podpisuje ją w ciągu 7 dni i zarządza jej ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej lub
2) występuje do Sądu Najwyższego z wnioskiem w sprawie zgodności ustawy z Konstytucją i odmawia podpisania ustawy jeśli Sąd Najwyższy uzna ją za niezgodną z Konstytucją lub
3) zwraca ustawę Radzie Narodowej do ponownego uchwalenia, które musi nastąpić większością 4/5 głosów i podpisuje ją w ciągu 3 dni od ponownego uchwalenia ustawy przez Radę Narodową oraz zarządza jej ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej. Gdyby Prezydent wówczas nie podpisał ustawy, automatycznie traci urząd. (ZMIENIONY p: KPRE/K/ZM.1)
Artykuł 37.
1.W sprawach o szczególnym znaczeniu dla Państwa może być przeprowadzone referendum ogólnokrajowe, które może zostać zarządzone przez Prezydenta Rzeczypospolitej lub Radę Narodową większością 4/5 głosów. (ZMIENIONY p: KPRE/K/ZM.1)
2. Wynik referendum jest wiążący, jeśli w wzięła w nim udział co najmniej połowa obywateli.
3. Ważność referendum ogólnokrajowego stwierdza Sąd Najwyższy.
Rozdział VI
RADA RZĄDOWA
Artykuł 38.
Rada Rządowa składa się z Przewodniczącego Rady Rządowej i ministrów, których musi być co najmniej trzech: Minister Gospodarki, Minister Spraw Wewnętrznych oraz wyznaczany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Minister Spraw Zagranicznych.
Artykuł 39.
1. Ministrowie kierują określonymi działami administracji rządowej lub wypełniają zadania powierzone im przez Przewodniczącego Rządowej.
2. Ministrowie mogą wydawać rozporządzenia, ale te mogą być uchylone przez Przewodniczącego Rady Rządowej.
Artykuł 40.
Członkowie Rady Rządowej obejmują urząd po złożeniu wobec Prezydenta Rzeczypospolitej następującego ślubowania: ”Ja … uroczyście ślubuję, w odpowiedzialności przed Narodem, historią i własnym sumieniem, służyć ze wszystkich sił dobru i interesowi państwa oraz przestrzegać w swym postępowaniu jego Konstytucji i praw”. Ślubowanie można uzupełnić słowami: ,,Tak mi dopomóż Bóg!".
Artykuł 41.
1. Rada Narodowa desygnuje Przewodniczącego Rady Rządowej, który proponuje skład Rady Rządowej, z wyjątkiem Ministra Spraw Zagranicznych. Prezydent Rzeczypospolitej powołuje Radę Rządową w ciągu 7 dni od dymisji poprzedniej Rady Rządowej lub wybrania nowej oraz odbiera od nowo powołanej Rady Rządowej przysięgę.
2. Przewodniczący Rady Rządowej przedstawia Radzie Narodowej program działania Rady Rządowej w ciągu 7 dni od dnia powołania przez Prezydenta Rzeczypospolitej z wnioskiem o udzielenie Radzie Rządowej wotum zaufania. Rada narodowa uchwala wotum zaufania większością 3/5 głosów. (ZMIENIONY p: KPRE/K/ZM.1)
3. W razie niemożności powołania Rady Rządowej lub nie udzielenia powołanej wotum zaufania, Prezydent Rzeczypospolitej skraca kadencję Rady Narodowej i zarządza wybory.
Artykuły 42.
Przewodniczący Rady Rządowej ponosi przed Radą Narodową odpowiedzialność za działania Rady Rządowej.
Artykuł 43.
1. Rada Narodowa może wyrazić Radzie Rządowej wotum nieufności większością 4/5 głosów na wniosek złożony przez co najmniej 2 posłów, wskazujący kandydata na Przewodniczącego Rady Rządowej. Jeżeli Rada Narodowa przyjmie uchwałę, Prezydent Rzeczypospolitej powołuje Przewodniczącego Rady Rządowej, a na jego wniosek pozostałych jej członków i odbiera od nich przysięgę w terminie 3 dni od przyjęcia uchwały. (ZMIENIONY p: KPRE/K/ZM.1)
2. Wniosek o wyrażenie Radzie Rządowej wotum nieufności może być złożony tylko raz w kadencji Rady Narodowej. Musi on być poddany pod głosowanie najpóźniej 7 dnia po jego zgłoszeniu.
Artykuł 44.
1. Rada Rządowa prowadzi politykę wewnętrzną Rzeczypospolitej Eskwilińskiej, bieżące sprawy Państwa oraz kieruje administracją rządową.
2. Kompetencje i obowiązki Rady Rządowej:
1) zapewnianie wykonywania ustaw,
2) wydawanie rozporządzeń,
3) koordynacja i kontrola pracy administracji rządowej,
4) ochrona interesów Skarbu Państwa,
5) uchwalanie projektu budżetu Państwa i kierowanie wykonaniem budżetu Państwa,
6) zapewnianie bezpieczeństwa wewnętrznego i zewnętrznego Państwa oraz porządku publicznego,
7) sprawowanie kierownictwo w dziedzinie obronności kraju,
8) określanie trybu i organizacji swojej pracy.
Artykuł 45.
Minister Spraw Zagranicznych w imieniu Prezydenta Rzeczypospolitej sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie stosunków z innymi państwami i organizacjami międzynarodowymi oraz zawiera umowy międzynarodowe wymagające ratyfikacji oraz zatwierdza i wypowiada inne umowy międzynarodowe.
Artykuł 46.
Przewodniczący Rady Rządowej:
1) reprezentuje Radę Rządową,
2) wydaje rozporządzenia
3) kieruje pracami Rady Rządowej,
4) sprawuje nadzór nad samorządem terytorialnym
Artykuł 47.
Na wniosek Przewodniczącego Rady Rządowej Prezydent Rzeczypospolitej, dokonuje zmian w składzie Rady Rządowej.
Artykuł 48.
1. Przewodniczący Rady Rządowej składa dymisje Rady Rządowej na pierwszym posiedzeniu nowej Rady Narodowej oraz w razie:
1) nie udzielenia przez Radzie Rządowej wotum zaufania przez Radę Narodową,
2) wyrażenia Radzie Rządowej wotum nieufności,
3) rezygnacji Przewodniczącego Rady Rządowej.
2. Prezydent Rzeczypospolitej, przyjmując dymisję Rady Rządowej powierza jej dalsze sprawowanie obowiązków do czasu powołania nowej rady Rządowej.
Rozdział VII
SAMORZĄD TERYTORIALNY
Artykuł 49.
Jednostkami samorządu terytorialnego są gminy, a jednostkami podziału administracyjnego gubernie.
Artykuł 50.
Gminy wykonują zadania publiczne nie zastrzeżone dla innych organów i władz publicznych przez konstytucje lub ustawy.
Artykuł 51.
Gminy mają udział w dochodach publicznych.
Artykuł 52.
Władzę w gminie sprawuje burmistrz wybierany na pięciomiesięczna kadencję w wyborach powszechnych, równych i bezpośrednich, zaś na czele gubernii stoi gubernator, mianowany przez rząd.
Rozdział VIII
WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI
Artykuł 53.
Sądy są władzą odrębna i niezależną od innych władz.
Artykuł 54.
Sądy wydają wyroki w imieniu Rzeczypospolitej Eskwilińskiej.
Artykuł 55.
Wymiar sprawiedliwości w Rzeczypospolitej Eskwilińskiej sprawują Sąd Najwyższy i Sąd Krajowy.
Artykuł 56.
Postępowanie sądowe jest jednoinstancyjne.
Artykuł 57.
Sąd Krajowy sprawuje wymiar sprawiedliwości we wszystkich sprawach niezastrzeżonych ustawowo dla Sądu Najwyższego.
Artykuł 58.
Sąd Najwyższy orzeka w sprawach:
1) zgodności ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją,
2) zgodności ustaw z ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie,
3) zgodności przepisów prawa, wydawanych przez centralne organy państwowe, z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami,
4) zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych,
5) skargi konstytucyjnej,
6) sporu konstytucyjnego pomiędzy centralnymi konstytucyjnymi organami Państwa,
7) odpowiedzialności konstytucyjnej za naruszenie Konstytucji lub ustawy, w związku z zajmowanym stanowiskiem lub w zakresie swojego urzędowania przez: Prezydenta Rzeczypospolitej, Przewodniczącego Rady Rządowej, członka Rady Rządowej, Prezesa Narodowego Banku Eskwilińskiego, Generalnego Inspektora Kontroli Państwowej, Naczelnego Dowódcę Sił Zbrojnych, posła.
Artykuł 59.
1. Sędziowie są niezawiśli i nieusuwalni, pełnią swoją funkcję dożywotnio.
2. Sędziowie są powoływani przez Prezydenta Rzeczypospolitej na wniosek Rady Narodowej.
Artykuł 60.
1. Prezesa Sądu Najwyższego powołuje Prezydent Rzeczypospolitej na dziewięciomiesięczną kadencję spośród sędziów Sądu Najwyższego, których jest co najmniej 2.
2. Sąd Krajowy składa się z co najmniej 1 sędziego.
Artykuł 61.
Z wnioskiem w sprawach, o których mowa w art. 42. [to chyba literówka, nie wiem jak ją skorygowac], do Sądu Najwyższego mogą wystąpić: Prezydent Rzeczypospolitej, Przewodniczący Rady Narodowej, Przewodniczący Rady Rządowej, Generalny Inspektor Kontroli Państwowej, burmistrzowie gmin, grupa co najmniej 3 obywateli.
Artykuł 62.
Orzeczenia i wyroki sądów są ostateczne.
Artykuł 63. (ZMIENIONY p: KPRE/K/ZM.1)
Sędzia i Generalny Inspektor Kontroli Państwowej nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej bez zgody Rady Narodowej wyrażonej większością 3/5 głosów.
Rozdział IX
SIŁY ZBROJNE RZECZYPOSPOLITEJ
Artykuł 64.
Siły Zbrojne Rzeczpospolitej służą ochronie niepodległości Państwa i niepodzielności jego terytorium oraz zapewnieniu bezpieczeństwa i nienaruszalności jego granic.
Artykuł 65.
Siły Zbrojne Rzeczpospolitej zachowują neutralność polityczną oraz podlegają cywilnej i demokratycznej kontroli.
Rozdział X
GENERALNY INSPEKTOR KONTROLI PAŃSTWOWEJ
Artykuł 66.
1. Generalny Inspektor Kontroli Państwowej jest naczelnym organem kontroli państwowej, podlegającym Radzie Narodowej.
2. Generalny Inspektor Kontroli Państwowej jest powoływany przez prezydenta na wniosek Rady Narodowej na siedmiomiesięczna kadencję.
Artykuł 67.
1. Generalny Inspektor Kontroli Państwowej kontroluje działalność organów administracji rządowej, Narodowego Banku Eskwilińskiego, państwowych osób prawnych, państwowych jednostek organizacyjnych, organów samorządu terytorialnego, komunalnych osób prawnych i komunalnych jednostek organizacyjnych z punktu widzenia legalności, gospodarności, celowości i rzetelności ich działań.
2. Generalny Inspektor Kontroli Państwowej stoi na straży wolności i praw człowieka i obywatela określonych w obowiązujących aktach normatywnych oraz wolności słowa i prawa do informacji.
3. Generalny Inspektor Kontroli Państwowej prowadzi statystyki dotyczące funkcjonowania Państwa.
Artykuł 68.
Generalny Inspektor Kontroli Państwowej jest w swej działalności niezawisły, niezależny od innych organów państwowych i odpowiada jedynie przed Radą Narodową.
Artykuł 69.
Generalny Inspektor Kontroli Państwowej przedkłada Radzie Narodowej informacje o wynikach przeprowadzonych kontroli, a także na żądanie Rady Narodowej sprawozdanie ze swej działalności.
Rozdział XI
STANY NADZWYCZAJNE
Artykuł 70.
1. W sytuacjach szczególnych zagrożeń może zostać, dekretem Prezydenta Rzeczypospolitej, wprowadzony odpowiedni stan nadzwyczajny: stan wojenny, stan wyjątkowy lub stan klęski żywiołowej. (ZMIENIONY p: KPRE/K/ZM.2)
2. W czasie trwania stanu wyjątkowego lub wojennego pełnię władzy państwowej przejmuje Prezydent Rzeczypospolitej, którego dekrety określają zasady działalności Państwa.
3. W czasie trwania stanu nadzwyczajnego nie mogą być zmienione Konstytucja i ordynacje wyborcze.
Artykuł 71.
Stan wojenny może zostać wprowadzony tylko w razie zbrojnej napaści na Rzeczpospolitą, zamachu stanu lub wojny domowej.
Artykuł 72.
Stan wyjątkowy może zostać wprowadzony w razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju Państwa, bezpieczeństwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego.
Artykuł 73.
W celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia może zostać wprowadzony stan klęski żywiołowej.
Artykuł 74.
Stan wyjątkowy może trwać do 30 dni i być tylko raz przedłużony o kolejne 30 dni.
Rozdział XII
BUDŻET PAŃSTWA
Artykuł 75.
1. Rada Narodowa uchwala budżet Państwa na miesiąc budżetowy w formie ustawy budżetowej.
2. Inicjatywa ustawodawcza w zakresie ustawy budżetowej przysługuje wyłącznie Radzie Rządowej.
Artykuł 76.
1. Projekt ustawy budżetowej musi być przedstawiony Radzie Narodowej najpóźniej na 3 dni przed rozpoczęciem kolejnego miesiąca budżetowego.
2. Przewodniczący Rady Narodowej przedstawia ustawę budżetową do podpisu Prezydentowi Rzeczypospolitej najpóźniej w 1 dniu miesiąca budżetowego, na który została uchwalona., w przeciwnym razie Prezydent Rzeczypospolitej skraca kadencję Rady Narodowej i zarządza wybory w trybie przewidzianym w art. 26 ust. 3
3.Prezydent Rzeczypospolitej musi podpisać w ciągu 24 godzin ustawę budżetową i zrządzić jej ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej.
Artykuł 77.
1. Centralnym bankiem Państwa jest Narodowy Bank Eskwiliński, który ma wyłączne prawo do emisji pieniądza i realizacji polityki pieniężnej.
2. Prezes Narodowego Banku Eskwilińskiego jest powoływany na pięciomiesięczna kadencję przez Prezydenta Rzeczypospolitej na wniosek Rady Narodowej.
Rozdział XIII
ZMIANA KONSTYTUCJI
Artykuł 78.
1. Projekt ustawy o zmianie konstytucji może przedłożyć Przewodniczący Rady Rządowej, Prezydent Rzeczypospolitej lub co najmniej 2 posłów.
2. Ustawę o zmianie Konstytucji Rada Narodowa uchwala większością 4/5 głosów. (ZMIENIONY p: KPRE/K/ZM.1)
3. Prezydent musi podpisać i zarządzić ogłoszenie w Katalogu Praw Rzeczypospolitej ustawy o zmianie Konstytucji w ciągu 3 dni od przedstawienia mu jej przez Przewodniczącego Rady Narodowej do podpisu.
Rozdział XIV
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Artykuł 79.
W okresie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie Konstytucji Rada Narodowa uchwali ustawy niezbędne do stosowania Konstytucji. (ZMIENIONY p: KPRE/K/ZM.1)
Artykuł 80.
Konstytucja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
(-) Marcin Wilczyński
Przewodniczący Rady Narodowej
(-) Aureliusz Łuczak
Prezydent Rzeczypospolitej Eskwilińskiej
KPRE/K/ZM.1
Ustawa
z dnia 29 września 2009 roku
o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Eskwilińskiej
Artykuł 1.
Ustawa niniejsza określa zmiany wprowadzone w Konstytucji Rzeczypospolitej Eskwilińskiej.
Artykuł 2.
W artykułach 21, 36 ustęp 2, 43 ustęp 1 i 78 ustęp 2 słowa ,,4/5 głosów" zastępuje się słowami: ,,3/4 obecnych posłów, przy obecności co najmniej trzech deputowanych".
Artykuł 3.
1. W artykułach 28 ustęp 2, 32 ustęp 4, 41 ustęp 2 i 63 słowa ,,3/5 głosów" zastępuje się słowami: ,,3/5 ogólnej liczby posłów".
2. W artykule 37 ustęp 1 słowa ,,4/5 głosów" zastępuje się słowami ,,3/5 ogólnej liczby posłów".
Artykuł 4.
W artykule 35 ustęp 3 słowa ,,większością 3/5 głosów" zastępuje się słowami: ,,zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej trzech deputowanych".
(-) Marcin Wilczyński
Przewodniczący Rady Narodowej
(-) Aureliusz Łuczak
Prezydent Rzeczypospolitej Eskwilińskiej
KPRE/K/ZM.2
Ustawa
z dnia 29 września 2009 roku
o zmianie Konstytucji Rzeczypospolitej Eskwilińskiej
Artykuł 1.
Ustawa niniejsza określa zmiany wprowadzone w Konstytucji Rzeczypospolitej Eskwilińskiej.
Artykuł 2.
W artykule 70 ustęp 1 po słowach ,,W sytuacjach szczególnych zagrożeń może zostać" dodaje się słowa: ,,na terenie całego kraju lub jego części".
Artykuł 3.
W artykule 79 słowa ,,6 miesięcy" zamienia się na ,,12 miesięcy"
(-) Marcin Wilczyński
Przewodniczący Rady Narodowej
(-) Aureliusz Łuczak
Prezydent Rzeczypospolitej Eskwilińskiej |
Ostatnio zmieniony przez Aureliusz Łuczak dnia Pią 9:31, 04 Wrz 2009, w całości zmieniany 4 razy
|
|